آشنایی با اصطلاحات شبکه: بخش دوم

1402/05/15
41 بازدید

آشنایی با پر کاربردترین اصطلاحات شبکه

اصطلاحات شبکه بسیار متنوع هستند. آشنایی با این اصطلاحات می تواند به شما کمک کند تا استفاده بهتری از دنیای اینترنت داشته باشید. علی رغم برخورد با بسیاری از این اصطلاحات ممکن است به صورت کامل با معنا و مفهوم آنها آشنا نباشید. به همین دلیل ما در وب سایت ایران هاستینگ 24 قصد داریم تا شما را با برخی از این اصطلاحات شبکه آشنا کنیم. شما می توانید بخش قبلی این مقاله را نیز در وب سایت ایران هاستینگ 24 مطالعه بفرمایید.

آشنایی با اصطلاحات شبکه

( Ping ( Packet Internet Groper : پروتکلی برای آزمايش و بررسی اين موضوع که آیا يک کامپيوتر خاص از طريق بسته ای به آدرس IP آن و اينترنت متصل است يا خير ، و منتظر دريافت پاسخ است.

Firewall : سيستم امنيتی ، برای محافظت از شبکه يک سازمان در مقابل تهديد های خارجی . اين تهديدها از ناحيه مهاجمان کامپيوتری يک شبکه ديگر ، مانند اينترنت ، بروز می کند . ديوار آتش موجب می شود که کامپيوترهای شبکه يک سازمان نتوانند به طور مستقيم با کامپيوترهای شبکه ديگر و برعکس ارتباط برقرار کنند . به جای آن تمام ارتباطات از طريق يک سرويس دهنده واسط در بيرون از سازمان صورت می گيرد. این سرويس دهنده واسط ، مشخص می کند که آيا پيامی از داخل سازمان به بيرون ارسال شود و فايلی وارد شبکه سازمان گردد يا خير .

Home Page : يک صفحه ورودی برای برای مجموعه ای از صفحات وب و فايلهای ديگر در يک سايت .

Down Load : به انتقال يک کپی فايل از کامپيوتری دور دست به يک کامپيوتر درخواست کننده از طريق مودم يا يک شبکه Download می گويند .

Up Load: فرايند منتقل کردن يک کپی از يک فايل از کامپيوتر محلی به کامپيوتر راه دور که از طريق مودم يا شبکه برقرار می شود .

Cache در مرورگر : مـرورگـر (browser) دارای مـکان مـوقتی در حافظه يا هارد است که آخرين دسترسی شما به فايلهای صفحات وب را در خود نگه ميدارد. هنگامی که شما به اين صفحات باز می گرديد به جای اينکه مودم اطلاعات مربوط به اين صفحات را دوباره از اينترنت بگيرد، کپی موجود در Cache در مرورگر (browser) بار (Load) می شود. به همين دليل ممکن است به نظر برسد که صفحه مورد نظر از دفعه پيش سريعتر load شده است.

مشکل پيش آمده اين است که امکان دارد نتوانيد آخرين تغييراتي را که بر روی آن صفحه در اينترنت رخ داده است مشاهده کنيد. برای رفع اين مشکل می توانيد با کليک نمودن روی دکمه Refresh يا Reload و يا فشردن کليد F5، مرورگر را مجبور کنيد که بجای load کردن صفحه از حافظه، آن را از محل اصليش در اينترنت بگيرد.

DNS :(Domain Name Service) DNS نام ناحیه را به آدرس IP تبدیل می کند .وقتی يک نام ناحيه را برای خود ثبت می کنيد بايد آدرس IP کامپيوتر مربوطه را هم ارائه کنيد. اين اطلاعات در پايگاه های آدرس اينترنت (کامپيوترهایی بنام ميزبان نام ناحيه، که در جای جای اينترنت پراکنده اند) قرار می گيرد. هرگاه از يک نام ناحيه استفاده می کنيم، آدرس IP متناظر با آن از يکی از ميزبانها استخراج مي شود، و طبيعی است مرورگر در مقابل نام هایی که در اين پايگاه ها ثبت نشده اند، با يک پيام خطا عکس العمل نشان ميدهد.

شبکه چیست
شبکه چیست

Spam : به برنامه های ناخواسته که جهت تبليغات و فروش محصولات و کالاها و يا گاهی به منظور ايجاد مزاحمت برای ديگران به آدرس پست الکترونيکی آنها فرستاده می شود Spam می گويند و فرستنده اين نامه ها را Spammer می نامند.

Data Transfer Rate: سرعتي ميباشد که مودم ميتواند اطلاعات را منتقل کند که معمولاً برحسب تعداد بيتها در ثانيه مي باشد . هر قدر رقم مربوطه به سرعت انتقال داده بالاتر باشد سرعت مودم بالاتر خواهد بود که به طبع آن قيمت آن نيز بيشتر خواهد شد. سرعت مودمهاي امروزي معمولاً 28800 bps يا 57600 bps معروف به 56k ميباشد.

سخن پایانی

امیدواریم مطالعه این مطلب در رابطه با اصطلاحات شبکه برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات