تفاوت سرور مجازی و ابری: بخش دوم

1402/09/24
107 بازدید

تفاوت سرور مجازی و ابری

تفاوت سرور مجازی و ابری از چند منظر قابل بررسی است. اگر شما هم برای خرید سرور ابری یا مجازی، بر سر دوراهی مانده‌اید، به‌هیچ‌عنوان ادامه این مطلب را از دست ندهید. در ادامه این مطلب ابتدا توضیح می‌دهیم که مفهوم سرور مجازی و سرور ابری چیست، سپس به بررسی تفاوت سرور مجازی و ابری و جوانب مثبت و منفی هر کدام می‌پردازیم.

در مقاله قبل به آشنایی با برخی از تفاوت های سرور ابری و مجازی پرداختیم. در مقاله حاضر قصد داریم تا بیشتر با تفاوت سرور مجازی و ابری آشنا شویم. با ما همراه باشید.

آشنایی با تفاوت سرور مجازی و ابری

تفاوت سرور مجازی و ابری در قابلیت سفارشی‌سازی

یک مورد دیگر از تفاوت سرور مجازی و ابری، سطح سفارشی‌سازی این دو سرور است. سرورهای ابری و VPS، با سطوح مختلفی از سفارشی‌سازی ارائه می‌شوند. در این مقایسه سرورهای مجازی برنده هستند! به‌طورکلی، سرور ابری میزان کمتری از سفارشی‌سازی را در اختیار کاربر قرار می‌دهند؛ زیرا کاربر به مدیریت سرور فیزیکی یا مجازی که منابع سرور ابری روی آن‌ها میزبانی می‌شود، مستقیما دسترسی ندارد. از سوی دیگر، با خرید سرور مجازی لینوکس یا ویندوز، مستقیما می‌توانید تنظیمات دلخواه خود را روی منابع سرور اعمال کنید. با خرید سرور مجازی، امکان نصب سیستم‌عامل، نرم‌افزارهای دلخواه و اعمال تنظیمات و پیکربندی موردنظر برای شما فراهم می‌شود.

با خرید سرور ابری و مجازی از عملکردی مناسب برخوردار می‌شوید

عملکرد یکی از مهم‌ترین موارد در بررسی تفاوت سرور مجازی و ابری است و این مورد را باید هنگام خرید سرور مدنظر قرار دهید. به‌طورکلی، از نظر عملکرد هر دو سرور بسیار عالی عمل می‌کنند. به‌طورکلی، سرورهای مجازی کارایی بسیار خوبی از خود نشان می‌دهند و با خرید سرور مجازی کانادا یا سایر کشورها، نگرانی بابت عملکرد سرور نخواهید داشت.

از‌آنجایی‌که VPS از سرور فیزیکی جدا شده است، در بیشتر موارد عملکرد آن تحت‌تاثیر سایر بخش‌های سرور قرار نمی‌گیرد؛ فقط در موارد بسیار نادر، اگر ترافیک روی همه بخش‌های سرور فیزیکی به‌طورغیرعادی بالا برود، شاید سرور با محدودیت‌هایی روبه‌رو شود. در مقابل، به دلیل میزبانی از منابع سرور ابری روی شبکه‌ای از سرورها، به‌سرعت سرور دیگری جایگزین سرور پرترافیک خواهد شد.

تفاوت سرور ابری با سرور مجازی از نظر امنیت

در بررسی تفاوت سرور ابری و سرور مجازی از نظر امنیتی، باید بدانید که هر دو سرور از امنیت نسبتا بالایی برخوردار هستند. اجازه بدهید این موضوع را کمی دقیق‌تر بررسی کنیم؛ زمانی که کاربر اقدام به خرید vps ایران یا سرور مجازی خارجی می‌کند، با اعمال تنظیمات امنیتی مختلف از جمله فایروال‌ها، فیلترها و نرم‌افزارهای امنیتی گوناگون، می‌تواند امنیت سرور را تامین کند.

برای اعمال تنظیمات امنیتی در VPS به کمی دانش تخصصی در حوزه سرورها و IT نیاز است؛ به همین دلیل، برخی از شرکت‌های ارائه‌دهنده سرور مجازی، این تنظیمات را از پیش روی سرورها پیاده‌سازی می‌کنند. در سرورهای ابری نیز به دلیل این که کاربر به کنترل هسته سرور دسترسی ندارد، کلیه سرویس‌ها با سطح قابل‌قبولی از تنظیمات امنیتی ارائه می‌شوند.

هزینه و قیمت؛ موردی کلیدی در بررسی تفاوت سرور ابری و سرور مجازی

یک تفاوت سرور مجازی و ابری، هزینه آن‌ها است؛ به‌طورکلی، خرید سرور ابری نسبت به خرید سرور مجازی هزینه‌های بیشتری را در پی دارد. سرورهای ابری با مقیاس‌پذیری بیشتر ارائه می‌شوند؛ همچنین به دلیل اینکه از منابع آن روی شبکه‌ای از سرورها میزبانی می‌شود، طبیعی است که نسبت به VPS گران‌تر باشد. بااین‌حال، نکته دیگر این است که با خرید سرور ابری، به همان میزان که از سرور و منابع آن استفاده می‌کنید، باید هزینه اشتراک را بپردازید. درباره قیمت VPS نیز باید این نکته را در نظر داشته باشید که قیمت خدمات مختلف در هر کدام از شرکت‌های ارائه‌دهنده با یکدیگر تفاوت دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات