مقایسه NGINX و آپاچی

1402/09/24
118 بازدید

بررسی و مقایسه NGINX و آپاچی

برای مقایسه NGINX و آپاچی باید با مزایا و معایب هر یک آشنا شویم. وب سرور رایانه ای است که صفحات وب را ذخیره، پردازش و به کاربران تحویل می دهد. آپاچی و NGINX دو وب سرور مشهور هستند که امروزه اینترنت را تامین می کنند. بیش از 50 درصد از وب سایت های جهان بر روی این دو وب سرور اجرا می شوند. آنها هر دو برای مدیریت کارهای مختلف و تکمیل انواع مختلف نرم افزار طراحی شده اند و یک برنامه وب گسترده ایجاد می کنند.

حال این سوال پیش می آید که کدام وب سرور را انتخاب کنیم؟ ممکن است از بسیاری جهات شبیه به هم باشند، اما یکسان نیستند. هر کدام رویکرد خود را برای مدیریت پیکربندی، بهینه‌سازی عملکرد و موارد دیگر اتخاذ می‌کنند. بنابراین، درک این تفاوت ها برای انتخاب درست هنگام تصمیم گیری بین NGINX و Apache به عنوان یک راه حل میزبانی وب مهم است. بنابراین، بیایید بدانیم این وب سرورها چیست و به مقایسه NGINX و آپاچی بپردازیم. اگر به دنبال بررسی و مقایسه NGINX و آپاچی هستید با ما در وب سایت ایران هاستینگ 24 همراه باشید.

NGINX چیست؟

پیش از مقایسه NGINX و آپاچی می خواهیم با Nginx بیشتر آشنا شویم. NGINX (همچنین با نام Nginx نوشته می‌شود) نرم‌افزار منبع باز است که برای سرویس‌دهی وب، پروکسی معکوس، کش کردن، تعادل بار، پخش رسانه و موارد دیگر استفاده می‌شود. NGINX در سال 2004 برای اولین بار توسط توسعه دهنده روسی ایگور سیسوف به صورت عمومی منتشر شد. زمانی که NGINX منتشر شد، بیشتر برای ارائه فایل‌های استاتیک استفاده می‌شد، اما امروزه به یک وب سرور کامل تبدیل شده است که با طیف وسیعی از وظایف سرور سروکار دارد.

آپاچی چیست؟

آپاچی (همچنین به عنوان Apache HTTP Server یا httpd شناخته می شود) یک وب سرور چند پلتفرمی منبع باز است که محتوای وب را از طریق اینترنت ارائه می دهد. این وب سرور توسط تیم برنرز لی طراحی و در سال 1995 منتشر شد. آپاچی به سرعت محبوب شد و اکنون توسط بنیاد نرم افزار آپاچی نگهداری می شود. درست مانند همه سرورهای وب، آپاچی میزبان محتوای وب مانند صفحات HTML، فایل‌های PHP و صدا و تصویر است و هنگام بازدید از یک وب‌سایت، محتوا را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

آپاچی به دلیل سادگی معماری، انعطاف پذیری، سازگاری با قدرت و پشتیبانی از چند پلتفرم، اولین انتخاب در بین مدیران سرور است. تقریباً با تمام سیستم عامل ها مانند ویندوز، یونیکس، OSX، NetWare و … سازگار است اما معمولاً در ترکیب با لینوکس استفاده می شود.

مقایسه NGINX و آپاچی

در این بخش به بررسی و مقایسه NGINX و آپاچی می پردازیم.

NGINX یک وب سرور منبع باز با کارایی بالا است و سرور پروکسی معکوس می کند در حالی که Apache یک سرور HTTP منبع باز است. NGINX که یک سرور پروکسی معکوس است، در پشت فایروال در یک شبکه خصوصی قرار می گیرد و درخواست های کاربر را به سرور پشتیبان مناسب هدایت می کند و جریان روان ترافیک شبکه را بین کلاینت ها و سرورها تضمین می کند.

تفاوت اساسی این دو در معماری آنهاست. NGINX دارای یک معماری تک رشته ای است که در آن چندین درخواست کاربر در یک رشته واحد رسیدگی می شود. از طرف دیگر، آپاچی دارای یک معماری چند رشته ای است که در آن یک فرآیند برای یک درخواست ایجاد می شود. معماری رویداد محور NGINX عملکرد بهتری را حتی در ترافیک سنگین تضمین می کند. NGINX برای مدیریت محتوای استاتیک به خوبی مجهز است. 2.5 برابر سریعتر از آپاچی است.

وقتی صحبت از محتوای پویا می شود، آپاچی محتوای پویا را به صورت بومی در خود وب سرور پردازش می کند در حالی که NGINX نمی تواند محتوای پویا را به صورت داخلی پردازش کند و برای اجرا به فرآیندهای خارجی بستگی دارد. سرورهای NGINX و Apache هر دو در مدیریت امنیت عالی هستند، اما پایه کد NGINX به طور قابل توجهی کوچکتر است، بنابراین این یک مزیت بزرگ از منظر امنیتی است. NGINX تقریباً از تمام سیستم عامل های یونیکس به طور کامل پشتیبانی می کند اما پشتیبانی از ویندوز جزئی است. از سوی دیگر، آپاچی به طور کامل از سیستم عامل های یونیکس مانند و MS ویندوز پشتیبانی می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات