تفاوت سرور ابری و مجازی چیست؟

1402/09/22
94 بازدید

آشنایی با تفاوت سرور ابری و مجازی

تفاوت سرور ابری و مجازی چیست؟ سرورهای ابری و مجازی (VPS) دو مورد از محبوب‌ترین سرورهای حال حاضر در سراسر دنیا محسوب می‌شوند،‌ ولی کدام یک از آن‌ها برای شما مناسب‌تر است؟ اصلا تفاوت سرور ابری و vps چیست؟ اگر شما هم برای خرید سرور ابری یا مجازی، بر سر دوراهی مانده‌اید، به‌هیچ‌عنوان ادامه این مطلب را از دست ندهید. در ادامه این مطلب ابتدا توضیح می‌دهیم که مفهوم سرور مجازی و سرور ابری چیست، سپس به بررسی تفاوت‌های کلیدی این دو سرور محبوب و جوانب مثبت و منفی هر کدام می‌پردازیم.

با ما در ایران هاستینگ 24 با بررسی تفاوت سرور ابری و مجازی همراه باشید.

مفهوم؛ مهم‌ترین تفاوت سرور ابری و مجازی

در بررسی تفاوت سرور ابری و مجازی ابتدا به بررسی مفهوم آن‌ها می‌پردازیم تا با کلیت هر کدام از سرورها به‌طورکامل آشنا شوید. ابتدا شما را با تعریف سرور مجازی آشنا می‌کنیم:

سرور مجازی خصوصی یا Virtual Private Server که به اختصار VPS گفته می‌شود، بخشی از یک سرور فیزیکی است؛ درواقع، سرور فیزیکی با استفاده از ماشین‌های مجازی‌ساز به چند بخش کوچک‌تر تقسیم می‌شود که سرور مجازی را می‌سازند. در سرورهای مجازی میزان RAM و CPU برای کاربران هرکدام از سرورها مقداری مشخص و ثابت است. با خرید سرور مجازی، شما به سرعت بالا و اتصال ایمن دسترسی دارید و به‌راحتی می‌توانید نرم‌افزارهای دلخواهتان را روی آن نصب کنید. باتوجه‌به قیمت vps و مزایایی چون امنیت و سرعت بالا، بسیاری از افراد و صاحبان کسب‌وکارها برای دسترسی به منابع بیشتر و گسترش فعالیت‌های خود نسبت به خرید سرور مجازی اقدام می‌کنند.

مفهوم Cloud Server یا سرور ابری چیست؟

سرور ابری نوعی سرور مجازی یا فیزیکی است که منابع آن روی چندین سرور مختلف از راه دور و در محیطی مبتنی بر فضای ابری تشکیل می‌شود. به دلیل میزبانی از منابع سرور مجازی روی سرورهای مختلف، درصورتی‌که یکی از سرورها از بین برود یا از دسترس خارج شود، به‌سرعت سایر سرورها جایگزین آن می‌شوند.

به همین دلیل با خرید سرور ابری، کاربر قطعی بسیار کمی را تجربه می‌کند یا حتی در بسیاری از موارد متوجه این موضوع نمی‌شود. علاوه‌بر این، با خرید سرور ابری، درصورتی‌که به منابع بیشتر نیاز داشته باشید، به‌راحتی و در عرض چند دقیقه می‌توانید این کار را انجام دهید و در نهایت، مطابق با میزان مصرف خود هزینه سرور را پرداخت کنید. اکنون که با مفهوم هر دو سرور مجازی و ابری آشنا شدید، وقت آن است که به بررسی تفاوت سرور ابری با سرور مجازی بپردازیم و کلیدی‌ترین تفاوت‌های این دو سرویس را بررسی کنیم.

مقیاس‌پذیری کمتر

سرور مجازی نسبت به سرور ابری در بررسی تفاوت سرور ابری و مجازی، به عنوان یکی از مهم‌ترین موارد میزان مقیاس‌پذیری این دو سرور را بررسی می‌کنیم. به‌طورکلی، با خرید سرور مجازی مقیاس‌پذیری کمتری نسبت به خرید سرور ابری در اختیار کاربر قرار می‌گیرد؛ درواقع در یک مقایسه کلی می‌توان گفت که مقیاس‌پذیری سرورهای مجازی کمتر از سرورهای ابری است.

با خرید سرور ابری، با چند کلیک از طریق کنترل پنل یا درخواست از تیم پشتیبانی شرکت ارائه‌دهنده سرور، به‌راحتی می‌توانید برای ارتقا سرور اقدام کنید؛ درصورتی‌که منابع سرور مجازی محدود به منابع سرور فیزیکی است که روی آن میزبانی می‌شود. البته ظرفیت منابع سرورهای مجازی معمولا آنقدر بالا است که برای بسیاری از کسب‌وکارها کفایت می‌کند؛ بنابراین اگر کسب‌وکار متوسط یا نسبتا بزرگی دارید، با خرید vps با ip ثابت به‌راحتی نیازهای شما رفع خواهد شد و نگرانی بابت ظرفیت منابع نخواهید داشت.

قابلیت اطمینان

فاکتوری وابسته به شرکت ارائه‌دهنده سرور مجازی در لیست بررسی تفاوت سرور مجازی و ابری نباید مقایسه قابلیت اطمینان این دو را نادیده گرفت. به‌طورکلی، سرورهای ابری قابل‌اعتمادتر از سرورهای مجازی هستند؛ زیرا منابع آن‌ها روی شبکه‌ای از سرورهای فیزیکی و مجازی میزبانی می‌شوند؛ این یعنی که اگر یک سرور از کار بیفتد، به‌سرعت یک سرور دیگر جایگزین آن می‌شود.

در مقابل، منابع سرورهای مجازی روی یک سرور فیزیکی میزبانی می‌شوند و کمتر قابل‌اعتماد هستند؛ درصورتی‌که سرور فیزیکی از کار بیفتد، سرور مجازی نیز از دسترس خارج خواهد شد. برای بالا بردن ضریب اطمینان، بسیار اهمیت دارد که برای خرید vps انگلیس یا سایر کشورها از شرکتی معتبر مانند XVPS کمک بگیرید. سرورهای مجازی ارائه‌شده در این مجموعه، با زیرساخت شبکه‌ای قدرتمند و بالاترین کیفیت و سرعت در اختیار کاربر قرار می‌گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات