نسبت ریسک به ریوارد در ترید چیست؟

1402/09/24
96 بازدید

آشنایی با نسبت ریسک به ریوارد

نسبت ریسک به ریوارد چیست؟ نسبت ریسک به ریوارد (پاداش) به شما نشان می‌دهد که چه مقدار ریسک را در مقابل چه مقدار پاداش بالقوه قبول می‌کنید. تریدرها و سرمایه‌گذاران خوب با دقت بسیاری شرط‌های خود را انتخاب می‌کنند. آنها به دنبال بیشترین سود ممکن با کمترین ریسک ممکن هستند. اگر یک سرمایه‌گذاری می‌تواند سود مشابهی را مانند یکی دیگر به همراه داشته باشد اما با کمترین ریسک، ممکن است انتخاب بهتری باشد.

هنگامی که ترید روزانه یا ترید سوئینگ انجام می دهید، باید چند مفهوم اساسی در مورد ریسک را بفهمید. این مفاهیم، مبنای تشکیل‌دهنده ی درک شما از بازار هستند ومبنایی برای هدایت فعالیت‌های معاملاتی و تصمیمات سرمایه‌گذاری شما می‌شوند. در غیر این صورت، نخواهید توانست حسابی را که با آن ترید می کنید، از آن محافظت کنید و رشدش دهید. ما قبلاً در مورد مدیریت ریسک، اندازه پوزیشن معاملاتی و تنظیم استاپ لاس یا حد ضرر صحبت کرده‌ایم.

اما اگر به صورت فعال ترید می‌کنید، یک مفهوم بسیار حیاتی وجود دارد که باید به آن دقت کنید. چقدر ریسک را نسبت به پاداش بالقوه در نظر دارید؟ سود بالقوه شما چگونه با ضرر بالقوه مقایسه می‌شود؟ به عبارت دیگر، نسبت ریسک به ریوارد در ترید چیست؟ اگر قصد دارید با این مفهوم بیشتر آشنا شوید با ما در وب سایت ایران هاستینگ 24 همراه باشید.

نسبت ریسک به ریوارد در ترید چیست؟

نسبت ریسک به ریوارد (به اختصار R/R یا R) محاسبه می‌کند که یک تریدر چقدر تمایل به انجام ریسک برای چه مقدار ریوارد دارد. به عبارت دیگر، نشان می‌دهد که ریواردهای ممکن برای هر دلاری که در یک سرمایه‌گذاری ترید ریسک می‌کنید چقدر است. محاسبه بسیار ساده است. شما باید حداکثر ریسک خود را بر تعداد خالص سود مورد هدف تقسیم کنید. چگونه این کار را انجام می‌دهید؟ ابتدا نگاهی به مکانی که می‌خواهید در آن وارد معامله شوید بیندازید.

سپس تصمیم می‌گیرید کجا سود کسب خواهید کرد (اگر ترید شما موفق باشد) و کجا stop-loss خود را قرار می دهید (اگر ترید شما شکست بخورد). اگر می‌خواهید ریسک خود را به درستی مدیریت کنید این کار مهم است. تریدرهای خوب، تارگت قیمت سود و stop-loss خود را پیش از ورود به یک معامله تعیین می‌کنند. اکنون شما هم تارگت های ورود و خروج خود را دارید، به این معنا که می‌توانید نسبت ریسک به ریوارد خود را محاسبه کنید.

این کار را با تقسیم ریسک ممکن به پاداش ممکن انجام می‌دهید. هر چه نسبت کمتر باشد، به ازای هر “واحد” ریسک، ریوارد بیشتری دریافت می‌کنید. بیایید ببینیم چگونه در عمل کار می‌کند.

نحوه ی محاسبه ی نسبت ریسک به ریوارد

فرض کنید می‌خواهید یک پوزیشن لانگ در بیت‌کوین ایجاد کنید. تحلیل‌های خود را انجام می‌دهید و تصمیم می‌گیرید که سفارش سود گرفتن خود را به فاصله 15٪ از قیمت ورودی خود قرار دهید. در عین حال، سوال زیر را هم مطرح می‌کنید. نقطه‌ی نادرست شدن ایده معامله شما کجاست؟

در همانجا باید سفارش خود را stop-loss قرار دهید. در این مورد، تصمیم می‌گیرید که نقطه نادرست شدن معامله شما به فاصله 5٪ از نقطه ورود شما باشد. مهم است که این ارقام عموماً بر اساس اعداد درصدی دلخواه تعیین نشوند. شما باید تارگت سود و stop-loss خود را بر اساس تحلیل بازارها تعیین کنید. اندیکاتور های تحلیل تکنیکال می‌توانند بسیار مفید باشند. پس، تارگت حد سود ما 15٪ و تارگت حد ضرر ما 5٪ است. نسبت ریسک به ریوارد ما چقدر است؟ محاسبه بسیار ساده است:

نسبت ریسک به ریوارد = حد ضرر/ حد سود

در این مورد، این عدد 5/15 = 1:3 = 0.33 است. کافی ساده است. این به این معناست که برای هر واحد ریسک، ممکن است سه برابر پاداش برنده شویم. به عبارت دیگر، برای هر دلار ریسکی که داریم، ممکن است سه دلار به دست آوریم. بنابراین، اگر موقعیتی به ارزش 100 دلار داشته باشیم، ممکن است 5 دلار از دست دهیم و به پاداش 15 دلاری برسیم.

می‌توانیم stop-loss خود را به نزدیک‌ترین نقطه ورودمان منتقل کنیم تا نسبت ریسک به ریوارد را کمتر کنیم. اما همانطور که گفتیم، نقاط ورود و خروج نباید براساس ارقام دلخواه محاسبه شوند، بلکه باید بر اساس تحلیل‌هایمان محاسبه شوند. اگر تشکیلات معامله دارای نسبت ریسک به ریوارد بالا باشد، احتمالاً ارزش ندارد که سعی کنیم اعداد را تغییر دهیم. ممکن است بهتر باشد به دنبال تشکیلات دیگری با نسبت ریسک به ریوارد مناسب بگردیم. توجه کنید که پوزیشن هایی با اندازه‌ های مختلف می‌توانند همان نسبت ریسک به ریوارد را داشته باشند.

به عنوان مثال، اگر پوزیشنی به ارزش 10,000 دلار داشته باشیم، ممکن است 500 دلار را از دست بدهیم تا به پاداش 1,500 دلاری برسیم (نسبت همچنان 1:3 است). نسبت تنها در صورتی تغییر می‌کند که مکان نسبی تارگت و stop-loss خود را تغییر دهیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات