آشنایی با رایج ترین اصطلاحات سایت ها

1402/06/04
21 بازدید

آشنایی با برخی از رایج ترین اصطلاحات سایت ها مخصوص مدیران تازه کار

اصطلاحات سایت های اینترنتی بسیار متنوع هستند و یادگیری آنها نیاز به زمان دارد. با این وجود برخی از اصطلاحات سایت ها را می توان مواردی دانست که باید پیش از اقدام به راه اندازی وب سایت شخصی خود حتما با آن ها آشنایی داشته باشید. برخی موارد مانند هاست، سرور یا CMS از جمله اصطلاحات سایت ها هستند که لازم است تا به عنوان مدیر یک وب سایت با آن ها آشنایی داشته باشید. امروز در وب سایت ایران هاستینگ 24 قصد داریم تا شما را با برخی از رایج ترین اصطلاحات سایت ها آشنا کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

آشنایی با اصطلاحات سایت ها

اولین مورد از اصطلاحات سایت ها را می خواهیم به خود کلمه سایت اختصاص بدهیم. در واقع می خواهیم بدانیم اصلا به صورت کلی سایت چیست؟ سایت یا به طور صحیح تر وبسایت (website) به فضایی بر روی شبکه جهانی وب یا (World Wide Web) اطلاق می شود که می تواند بسته به اهداف و پدیدآورندگان، به صورت شخصی، اداری، شرکتی، سازمانی و… ایجاد شده باشد. یک وبسایت امروزی معمولا مجموعه ای از صفحات مرتبط با خروجی کدهای HTML یا XHTML است که می تواند دربرگیرنده متن، تصویر، صدا، ویدئو و… باشد.

این صفحات توسط ابزارهایی استاندارد مانند مرورگرهای وب، قابل خواندن و استفاده هستند، تفاوت عمده یک سایت با عناوین مشابه مانند وبلاگ و صفحات شخصی، در این است که وبسایت ها معمولا تحت دامنه مستقل و بر روی میزبان (سرور) خریداری شده قرار می گیرند که امکانات کاملتری در اختیار مدیر نسبت به وبلاگ قرار می دهد. در صورتی که امکانات وبلاگ معمولا در چارچوب سرویس دهنده تعریف می شود؛ از نظر فنی صفحات وب تحت پروتکلی به نام HTTP یا Hypertext Transfer Protocol به هم مرتبط هستند (و به نوعی یک شبکه جهانی را تشکیل می دهند).

نوع دیگری از این ارتباط نیز در بستر پروتکل امن HTTPS یا Hypertext Transfer Protocol Secure صورت می گیرد؛ به لحاظ تاریخی شبکه جهانی وب یا (World Wide Web) در سال 1990 میلادی توسط یکی از فیزیک دانان سازمان تحقیقات هسته ای اروپا (European Organization for Nuclear Research یا CERN) به نام Tim Berners-Lee ابداع شد و در 1993 استفاده از آن برای عموم آزاد گردید. البته در ابتدا هنوز پروتکل HTTP و کدهای HTML وجود نداشت و از این شبکه بیشتر برای نقل و انتقال فایل ها و نامه های الکترونیک به صورت متن فرمت بندی نشده یا plain text استفاده می شد.

CMS

CMS یا Content Management System به سیستم های مدیریت محتوای سایت های وب اطلاق می شود که به کمک آنها، کار ایجاد و مدیریت وبسایت ها تا حدود زیادی آسان و سریع می گردد. از CMS برای ایجاد سایت، ارسال و مدیریت مطالب، دریافت نظرات کاربران، ایجاد صفحات جانبی و… استفاده می شود. امکانات و انواع CMS های وب بسیار متفاوت و متنوع هستند و معمولا تحت دو زبان پرکاربرد PHP و ASP نوشته می شوند.

اصطلاحات سایت
اصطلاحات سایت

یک مدیر سایت برای انتخاب یک CMS مناسب باید حتما اهداف و شرایط خود را در نظر بگیرد و شناخت کاملی از سیستمی که می خواهد از آن استفاده کند داشته باشد. تقریبا تمام CMS ها دارای نقاط ضعف و قوت منحصر به فردی هستند، لذا انتخاب مناسب ترین گزینه، باید با دقت انجام شود. از جمله رایج ترین عناوین سیستم های مدیریت محتوای متن باز یا Open Source می توان جوملا (Joomla)، مامبو (Mambo)، وُردپرس (WordPress)، ام تی (Movable Type)، نیوک (PHP Nuke)، دروپال (Drupal) و… را نام برد.

دامنه

دامنه یا Domain عناوین اختصاصی آدرس های وب هستند که به منظور تسهیل دسترسی و مدیریت نشانی سایت ها و صفحات وب ایجاد گردیده اند. هر domain با یک DNS یا Domain Name System مدیریت می شود که تعیین کننده میزبان و IP یا Internet Protocol آن است. جالب است که عناوین دامنه ها بیشتر برای انسان ها یا همان کاربران حقیقی مهم است، اما برای مرورگرها و در کل از لحاظ فنی، آدرس یک دامنه با یک IP مشخص مربوط به DNS آن تعریف می شود.

یعنی وقتی یک دامین را درخواست می کنید، مرورگر به دنبال IP آن می گردد نه عنوان آن. آدرس دسترسی به یک دامنه معمولا با www یا بدون آن شروع شده و به پسوندهایی مثل com، org، net، ir و… ختم می شود. در انتخاب نام یک دامنه چند نکته اهمیت زیادی دارد. از جمله کوتاه بودن، مفهوم داشتن، راحتی در نوشتن و خواندن نام دامنه.

با ثبت یک دامنه مالکیت آن برای دوره ای (مثلا یک ساله یا پنج ساله) به شما تعلق می گیرد و هیچ فرد دیگری نمی تواند عین آن را ثبت کند، با انقضای دوره نیز می توانید مجددا دامنه خود را تمدید نمائید و تا هر زمان این کار را تکرار کنید و مالکیت آن را خود داشته باشید؛ به لحاظ تاریخی استفاده از دامنه ها ی وب توسط آژانس تحقیقات پیشرفته در زمینه شبکه ARPANET یا (Advanced Research Projects Agency Network) در سال 1983 میلادی بنیانگذاری شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات