آشنایی با زبان برنامه نویسی Go

1402/08/11
20 بازدید

زبان برنامه نویسی Go چیست؟

زبان برنامه نویسی Go اولین بار در سال 2000 توسط شرکت گوگل طراحی شد. در آن زمان، همزمان که شرکت گوگل به رشد خود ادامه می‌داد، کدهای مورد استفاده برای مدیریت زیرساخت‌هایش نیز به همان نسبت پیچیده‌تر می‌شد. مهندسان گوگل به نام‌های رابرت گریزمر، راب پایک و کن تامپسون به این نتیجه رسیدند که با پیچیده‌ترشدن کدها، سرعت عمل تا حد قابل‌توجهی پایین آمده و به همین دلیل، تصمیم گرفتند که یک زبان برنامه‌نویسی ساده‌تر که عملکرد بالاتری دارد را طراحی کنند.

در مقاله امروز در وب سایت ایران هاستینگ 24 قصد داریم تا شما را با زبان برنامه نویسی Go بیشتر اشنا کنیم. با ما همراه باشید.

زبان برنامه نویسی Go چیست؟

زبان برنامه نویسی Go که به اختصار به آن گولنگ نیز گفته می‌شود، یک زبان برنامه‌نویسی منبع‌باز است که توسط شرکت گوگل طراحی و توسعه داده‌شده است. توسعه‌دهندگان نرم‌افزار می‌توانند از زبان برنامه نویسی Go برای توسعه‌ی برنامه‌های کاربردی وب، شبکه، سرویس‌های ابری و بسیاری از نرم‌افزارهای دیگر، در قالب مجموعه‌ای از سیستم‌عامل‌ها و چارچوب‌ها استفاده کنند.

زبان Golang بر اساس زبان برنامه‌نویسی C مدل شده و بر همین اساس، یک زبان برنامه‌نویسی ایستا و صریح است. از آنجایی که راه‌اندازی Go بسیار سریع انجام می‌شود، سربار زمان اجرای آن کم است و می‌توانید بدون نیاز به ماشین مجازی آن را اجرا کنید. به همین دلیل، این زبان در مدت‌زمان کمی توانست به زبان محبوبی برای نوشتن میکروسرویس‌ها و کاربردهای دیگر تبدیل شود. علاوه بر این، می‌توانید از Go برای برنامه‌نویسی همزمان که در آن چندین استراتژی به صورت همزمان، بدون نظم و یا با ترتیب جزئی اجرا می‌شوند، استفاده کنید.

سادگی و بهره‌وری این زبان از زبان برنامه‌نویسی پایتون الهام گرفته شده و از گوروتین‌ها یا فرآیندهای سبک و مجموعه‌ای از پکیج‌ها برای داشتن مدیریت وابستگی بهینه استفاده می‌کند. هدف از ساخت زبان برنامه‌نویسی Go حل مشکلاتی مانند زمان ساخت آهسته، تکرار تلاش، وابستگی‌های کنترل‌نشده، توسعه‌ی بین زبانی و نوشتن ابزارهای خودکار بود. در بسیاری از موارد برنامه نویسی در Go نیاز به ابزارهای کنترل نسخه و کار به صورت تیمی دارد .

به همین دلیل، بسیاری از توسعه دهندگان Go از گیت استفاده می کنند، یک سیستم کنترل نسخه توزیع شده که به آنها امکان می دهد کد خود را مدیریت کرده و آن را با دیگران به اشتراک بگذارند. با اجرای گیت بر روی یک سرور مجازی ارزان می‌توانید پروژه‌های تیمی خود را به خوبی مدیریت کنید.

تاریخچه زبان برنامه نویسی Go

همان‌طور که در بخش‌های قبلی گفتیم، شرکت گوگل برای حل مشکلات نرم‌افزاری خود و ساختن یک جایگزین بهتر برای C++، زبان برنامه‌نویسی Go را طراحی کرد. در آن زمان، روزبه‌روز به تعداد کاربرانی که به سمت پردازنده‌های چند هسته‌ای کشیده می‌شدند افزوده می‌شد. در نتیجه، نیاز شدیدی به زبانی با سطح بهره‌وری بالاتر ایجاد شده بود.

توسعه‌دهندگان Go در سال 2007 در حالی کار طراحی Go را شروع کردند که مهم‌ترین هدفشان ایجاد یک زبان برنامه‌نویسی بود که استفاده از آن آسان‌تر از زبان‌های دیگر باشد و در عین حال، ویژگی‌های مفید زبان‌های برنامه‌نویسی دیگر مانند پایتون، C++ و جاوا اسکریپت را هم داشته باشد.

در سال 2009 شرکت گوگل پروژه‌ی Go را به صورت منبع‌باز منتشر کرد و اعضای انجمن می‌توانستند روی کدهای آن کار کرده و ایده‌هایشان را پیاده‌سازی کنند. پس از آن در سال 2012 نسخه‌ی 1.0 زبان برنامه‌نویسی Go منتشر شد. در طول سال‌های پس از انتشار اولین نسخه‌ی Go، همواره به‌روزرسانی‌ها و ویژگی‌های جدیدی به آن اضافه می‌شود.

به عنوان مثال، در سال 2022 ویژگی جدیدی به نام generics به آن اضافه شد که برنامه‌نویسان با استفاده از آن می‌توانند مشکل نوع پارامترها در کد نویسی را حل کنند. شاید یکی از دلایلی که باعث محبوبیت بسیار زیاد Go شده، استفاده‌ی شرکت‌های مطرحی مانند اوبر، نتفلیکس، دراپ باکس، کلودفایر، ساندکلاد، توییچ و غیره از این زبان برنامه‌نویسی باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات