آشنایی با کاربرد های کلاسترینگ سرور

1402/07/12
32 بازدید

کاربرد های کلاسترینگ سرور چیست؟

کاربرد های کلاسترینگ سرور را می توان در چندین دسته تقسیم بندی نمود. از زمان ظهور فناوری‌های جدیدی که در سطح جهانی معرفی شده‌اند تا به امروز، افراد زیادی برای بهبود بهینه‌سازی و کارایی دیتاسنتر‌ها تلاش کرده‌اند. این پیشرفت‌ها، به توسعه کلاستر سرور یا خوشه‌های سرور منتهی شده‌است. خوشه سرور، نسبت به سرورهای معمولی دیتاسنتر، مزیت‌های بیشتری دارد. دسترس‌پذیری بالا، مقیاس‌پذیری بهتر، بالا بودن قابلیت اطمینان و افزونگی از مهمترین مزیت‌های خوشه سرور به شمار می‌روند.

در مقاله امروز در وب سایت ایران هاستینگ 24 قصد داریم تا شما را با کاربرد های کلاسترینگ سرور بیشتر اشنا کنیم. در ادامه با ما همراه باشید. برای آشنایی با مزایای کلاسترینگ سرور می توانید این مقاله را مطالعه نمایید.

چگونه یک کلاستر سرور را پیکربندی کنیم؟

پیش از معرفی کاربرد های کلاسترینگ سرور بهتر است با نحوه پیکر بندی آن آشنا شویم. اگر برایتان جالب است که کلاستر سرور خود را پیکربندی کنید، باید بدانید که برای سرور‌هایی که قصد استفاده از آن‌ها را دارید، به راه اندازی یک دیتابیس و سیستم فایل مشترک نیاز خواهید داشت.

برای راه اندازی سرور‌ها در پیکربندی کلاستر‎ شده، باید هر سیستم فیزیکی را به صورت جداگانه پیکربندی کرده و سرور‌ها را به فضای ذخیره‌سازی شبکه و دیتابیس متصل کنید. در قدم بعدی، باید load balancer را برای توزیع ترافیک بین سرور‌ها، به صورت دستی یا خودکار (با استفاده از نرم ‎افزار) پیکربندی کنید.

اگر می‌خواهید سرور کلاستر شده شما به درستی کار کند، باید مطمئن شوید که هر سرور در کلاستر، یک نسخه یکسان از IBM™ UrbanCode™ Deploy را اجرا می‌کند. همچنین، سرور‌ها باید در همان شبکه متصل باشند. سپس، مطمئن شوید که قوانین فایروالی که استفاده می‌کنید به خوبی با سرور‌های شما از طریق JMS و HTTPS ارتباط برقرار می‌کند.

کاربردهای کلاسترینگ سرور

کاربرد های کلاسترینگ سرور متنوع است. شما می‌توانید از کلاستر سرور برای بهبود دسترسی، افزایش مقیاس‌پذیری و تحمل خطا در طیف گسترده‌ای از برنامه‌ها مانند موارد زیر استفاده کنید:

وب‌سرور‌ها: با داشتن وب‌سرور‌های خوشه‌ای، مدیریت بارهای ترافیکی بالا بسیار راحت‌تر می‌شود و در عین حال، دسترس‌پذیری، سرعت و کارآمدی محتوای وب‎سایت شما افزایش می‌یابد. زمانی که بار کاری بین چندین سرور توزیع می‌شود، کاربران می‌توانند بدون هیچ مشکلی به صفحات وب مورد‎نظرشان دسترسی داشته باشند.

سرور‌های دیتابیس: سرور‌های دیتابیس کلاستر‎ شده می‌توانند تحمل خطا، مقیاس‌پذیری و دسترس‌پذیری داده‌های حیاتی را بهتر کنند. زمانی که بار کاری بین چندین سرور توزیع شود، داده‌ها همیشه در دسترس هستند و حتی در صورت خرابی سرور نیز می‌توانید به این داده‌ها دسترسی داشته باشید.

سرور‌های ایمیل: سرور‌های ایمیل کلاستر‎شده، قابلیت مقیاس‌پذیری، در ‎دسترس بودن و تحمل خطا را برای سیستم‌های ایمیل سازمانی فراهم می‌کنند. بدین صورت، کاربران می‌توانند بدون هیچگونه اختلالی، ایمیل‌های سازمانی خود را ارسال یا دریافت کنند.

مجازی‌سازی: با استفاده از محیط‌های مجازی‌سازی کلاستر‎شده، دسترس‌پذیری، تحمل خطا و مقیاس‌پذیری ماشین‌های مجازی بهتر می‌شود. بدین صورت، ماشین‌های مجازی می‌توانند عملکرد بهتری داشته باشند و کاربران این ماشین‌ها، بدون هیچ تاخیری به داده‌ها و برنامه‌های خود دسترسی خواهند داشت.

کلاستر‌های محاسباتی با کارایی بالا (HPC): محیط‌های HPC کلاستر‎شده، با قدرت محاسباتی و کارایی بالا همراه هستند. شما می‌توانید از این محیط‌ها برای کاربرد‌های علمی و مهندسی استفاده کنید. زمانی که بار کاری بین چند سرور پخش می‌شود، سرعت و کارآمدی محاسبات به طرز قابل ‎توجهی افزایش می‌یابد.

رایانش ابری: رایانش ابری برای انجام محاسبات ابری و طیف وسیعی از کاربرد‌های دیگر استفاده می‌شود. کاربران محیط رایانش ابری کلاستر‎شده می‌توانند از هر مکان و در هر زمانی، بدون کوچک‌ترین تاخیری از برنامه‌ها و داده‌های خود استفاده کنند.

کلاسترینگ سرور چه تاثیری در عملکرد دارد؟

زمانی که بار کاری بین چندین سرور پخش می‌شود، عملکرد سرور بهتر شده و برنامه‌ها از قدرت پردازش و حافظه بیشتری (نسبت به یک سرور واحد) برخوردار می‌شوند. همچنین، در کلاستر سرور از تکنیک‌های مفیدی مانند load balancing برای توزیع حجم کار به صورت یکنواخت بر روی تمامی سرور‌ها استفاده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات