انسیبل چیست و چگونه کار می‌کند؟

1402/07/07
32 بازدید

انسیبل چیست و چه کاربردی دارد؟

انسیبل چیست؟ انسبیل یک ابزار نرم‌افزاری فوق‌العاده برای خودکارسازی ‌ پشتیبانی بخش‌هایی از کامپیوتر به‌صورت کراس پلتفرم است. در واقع می‌توانید از این ابزار برای خودکارسازی و اتوماسیون فرایندهایی مانند استقرار برنامه، نصب یک نرم افزار و بسیاری موارد دیگر استفاده کنید.

امروز قصد داریم تا در وب سایت ایران هاستینگ 24 به سوال انسیبل چیست پاسخ دهیم. در ادامه با ما همراه باشید.

انسیبل چیست؟

انسیبل یک ابزار کارآمد برای خودکارسازی کار‌های متخصصان فناوری اطلاعات است که می‌توان آن را در سراسر زیرساخت‌های سیستم پیاده‌سازی کرد. این ابزار، به‌طور ویژه برای متخصصان فناوری اطلاعات طراحی و تولید شده و آن‌ها را قادر می‌سازد تا به‌عنوان مدیر سیستم، کار‌های خود را در قالب وظایف روزانه یا هفتگی تنظیم کنند.

نصب ابزار Ansible بسیار راحت است و به هیچ نرم‌افزار عامل یا زیرساخت خاصی نیاز ندارد. این ابزار در زمینه‌ی خودکارسازی، مدیریت سیستم و مهندسی DevOps فوق‌العاده عمل می‌کند و به همین دلیل، اکثر توسعه‌دهندگانی که از روش دواپس برای توسعه نرم‌افزار استفاده می‌کنند از مزایای این ابزار در کارهای روزانه‌شان بهره می‌برند.

انسیبل چیست
انسیبل چیست

با استفاده از پلی بوک انسیبل شما قادر هستید نه تنها یک ماشین، بلکه یک شبکه‌ی کامل از تمام ماشین‌ها را راه‌اندازی کرده و آن‌ها را مدیریت کنید. برای انجام این کار نیز به هیچ دانش برنامه‌نویسی‌ نیاز نخواهید داشت.

نحوه کار انسیبل

بعد از پاسخ به سوال انسیبل چیست بهتر است با نحوه کار آن نیز آشنا شویم. در این بخش، خیلی ساده به شما می‌گوییم که روش کار انسیبل چیست. انسیبل در ابتدا به گره‌های یک شبکه (مانند سرور‌ها، کلاینت‌ها و غیره) متصل شده و سپس یک برنامه‌ی کوچک یا ماژول به‌نام Ansible را برای تمام گره‌های شبکه ارسال می‌کند.

در مرحله‌ی بعد، مجموعه‌‎ای از این ماژول‌ها را از طریق پروتکل SSH اجرا کرده و پس از اتمام اجرای برنامه، همه‌ی آن‌ها را حذف می‌کند. برای برقراری این تعامل، گره کنترل انسیبل باید دسترسی ورود به گره‌های مدیریت‌شده را داشته باشد. رایج‌ترین روش احراز هویت در چنین شرایطی، کلید‌های SSH است؛ اما می‌توانید از روش‌های دیگر احراز هویت نیز استفاده کنید.

پلی بوک انسیبل چیست؟

متخصصان فناوری اطلاعات با استفاده از پلی بوک انسیبل می‌توانند بدون اینکه از صفر شروع کنند، از این قابلیت برای برنامه‌ریزی برنامه‌ها، گره‌های سرور، خدمات و سایر دستگاه‌ها بهره ببرند. شما می‌توانید پلی ‎بوک‌های Ansible را با متغیر‌ها، شرایط و وظایف موجودشان ذخیره کرده و هر زمانی که خواستید آن‌ها را به اشتراک گذاشته و یا مجددا استفاده کنید. نحوه‌ی کار پلی‎ بوک‌های Ansible مانند دستورالعمل‌های کار است.

این پلی ‎بوک‌ها همان فایل‌های YAML ساده‌ای هستند که شامل زبان سریال‌سازی داده‌های قابل‎ خواندن برای انسان بوده و کار متخصصان را راحت‌تر می‌کنند. در واقع، یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت انسیبل همین پل‎ی‌بوک‌ها هستند. پلی‎ بوک‌ها با مشخص کردن فعالیت‌ها و خودکار‌سازی آن‌ها، به کاربران کمک می‌کنند تا کارهای روتین را به‌سرعت انجام‎ دهند و نیاز به حفظ‌کردن دستورات خاص را از بین می‌برند.

دلیل اهمیت کار با انسیبل چیست؟

در دنیای امروز، وقت و زمان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در نتیجه، برای بالا ‎بردن سرعت نوسازی و تحول دیجیتال، به ابزار‌های خودکاری نیاز داریم که برای انجام وظایف تکراری، به ما کمک کنند. انسیبل، یک راه‌حل مدیریتی جدید برای افزایش سرعت، مقیاس و ثبات در زیرساخت‌های فناوری اطلاعات است و دقیقا همان چیزی است که متخصصان فناوری اطلاعات به آن نیاز دارند. لازم به ذکر است که هر چه فناوری قوی‌تر باشد، بهبود محصول/خدمات با کیفیت بالاتری انجام می‌شود.

پیش از ارائه‌ی ابزار‌هایی نظیر انسیبل، بهبود محصول یا خدمات به مقدار قابل‎توجهی کار دستی و هماهنگی‌های پیچیده نیاز داشت. اما امروزه، با معرفی Ansible و ابزار‌های اتوماسیون کارآمد، هزاران شرکت می‌توانند فرآیندها و عملیات‌شان را با سرعت بالاتری انجام داده و سرعت توسعه و پیشرفت‌شان را افزایش دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات