رک سرور چیست؟

1402/07/02
31 بازدید

آشنایی با رک سرور

رک سرور (به انگلیسی: Server Rack)، محفظه‌هایی هستند که در شرکت‌های کوچک و بزرگ، سازمان‌ها و دیتاسنترها برای نصب انواع تجهیزات شبکه مانند سرورها، سوئیچ، روتر و سایر موارد استفاده می‌شوند. رک سرورها با عنوان کابینت یا کابین نیز شناخته می‌شوند و به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که بسیار مقیاس‌پذیر، قابل اعتماد و کارآمد باشند.

در مقاله حاضر قصد داریم تا در وب سایت ایران هاستینگ 24 به معرفی رک سرور بپردازیم. با ما همراه باشید.

رک سرور چیست؟

رک سرور یک قاب بسته یا محصور شده است که معمولا از که برای نگهداری، سازماندهی و ایمن‌سازی چندین سرور یا تجهیزات شبکه در یک مکان طراحی شده است. این سرورهایی که درون این طراحی قفسه مانند جای می‌گیرند، با عنوان رکمونت (Rack Mount) نیز شناخته می‌شوند.

سرورهای رک از طراحی افقی و ضخامت کم‌تری نسبت به سرورهای تاور بهره می‌برند و به‌همین‌ دلیل به‌راحتی در رک قرار می‌گیرند. قفسه‌های رک مانند سینی طراحی شده‌اند که تجهیزات را در خود جای داده و قابلیت بررسی و تعویض سریع و راحت را فراهم می‌کنند. رک یکی از پرکاربردترین آیتم‌ها در بخش سخت‌افزار فناوری‌ اطلاعات است که امکان صرفه‌جویی در فضای نگهداری را میسر می‌کند. معمولا هر رک امکان نصب یک تا هشت سرور را در دسترس قرار می‌دهد.

رک چه کاربردی دارد؟

رک سرورها این امکان را برای بخش عملیات IT شما فراهم می‌کند تا منابع پردازش داده را هماهنگ، محافظت و ذخیره کنید. هنگامی که یونیت‌های سرور خود را در یک رک قرار می‌دهید، شبکه‌ای برای شرکت خود ایجاد می‌کنید که مقیاس‌پذیر و قابل مدیریت است. اکثر سازمان‌ها ده‌ها رک سرور دارند؛ حتی در برخی از موارد تعداد رک‌ها به صدها عدد می‌رسد.

تمام این رک‌ها بخشی از یک شبکه شرکتی هستند و تلاش می‌کنند تا عملیات داده‌ها را در بهترین حالت عملکردی خود حفظ کنند. هر سرور رک دارای اینترفیس‌های شبکه است که امکان نصب راحت تجهیزات شبکه مانند روتر، مودم، سوئیچ و غیره را میسر می‌کند. برای مثال می‌توانید یک سوئیچ را درون کابینت (کابین) رک نصب و تمام سرورها را به این سوئیچ متصل کنید.

رک سرور
رک سرور

رک سرورها یکی از مهم‌ترین تجهیزات بخش فناوری اطلاعات در کسب‌وکار شما به‌حساب می‌آیند که در بهبود عملکرد شبکه نقش به‌سزایی دارند. در واقع رک سرور نقش یک قاب یا پوشش محافظ را برای تمامی تجهیزات شبکه شرکت و سازمان شما ایفا می‌کند. به‌همین دلیل باید در انتخاب رک سرور و شبکه مناسب، نکات مختلفی را در نظر داشته باشید.

چرا رک سرور اهمیت دارد؟

رک سرورها پرکاربردترین تجهیزات در دنیای فناوری اطلاعات هستند که در شرکت‌هایی با اندازه مختلف استفاده می‌شوند. این تجهیزات نسبت به سایر پیکربندی‌های سرور، مزایای محسوسی را ارائه می‌دهند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

سازماندهی سرور

رک روشی سازمان‌یافته برای نگهداری از چندین سرور و اجزای سخت‌افزاری دیگر را ارائه می‌دهد. یک رک به شما اجازه می‌دهد تا دسترسی و نگهداری تمام تجهیزات مربوط به شبکه را تسهیل کنید.

حفاظت

رک سرورها از تجهیزات شما در برابر گرد و غبار، رطوبت و سایر خطراتی که ممکن است به تجهیزات شبکه آسیب برسانند، محافظت می‌کند. رک سرورها همچنین برای جلوگیری از سرقت یا آسیب دیدن اجزای ارزشمند در بخش فناوری اطلاعات، امنیت بیش‌تری را فراهم می‌کنند.

کارایی

کارایی رک چیست؟ رک سرورها برای به حداکثر رساندن فضا و کاهش مصرف انرژی به شما کمک می‌کنند و اجازه می‌دهند از سخت‌افزار موجود خود بهره بیش‌تری ببرید. آن‌ها همچنین راهکارهای خنک‌کننده کارآمدی را ارائه می‌دهند تا تمامی اجزا در دمای عملیاتی بهینه نگهداری شوند.

صرفه‌جویی در هزینه

استفاده از یک رک سرور در درازمدت با کاهش انرژی مصرفی برای تامین انرژی و خنک‌سازی سخت‌افزارها، به صرفه‌جویی در هزینه‌های نگهداری شما کمک می‌کند. این یعنی می‌توانید در قبض برق خود صرفه‌جویی کنید و در عین حال عمر مفید تجهیزات‌تان را افزایش دهید.

سرور یکپارچه و کنترل شبکه

می‌توانید تمام یونیت‌های سرور خود را در یک مکان قرار دهید و اکثر سرورهای رک قابلیت نصب سوئیچ شبکه را ارائه می‌دهند. با این کار در زمان خود صرفه‌جویی می‌کنید. مدیران شبکه می‌توانند به‌سادگی تمام سرورها را به یک سوئیچ متصل تا به‌سرعت سرورها را عملیاتی کنند.

مقیاس‌پذیری

آیا به ارتقا نیاز دارید؟ آیا باید یونیت‌های سرور بیش‌تری را اضافه کنید؟ با سرورهای رک به‌راحتی این کار را انجام دهید. اکثر یونیت‌ها به‌سادگی درون سینی رک قرار می‌گیرند و با پیچ محکم می‌شوند. برنامه‌ریزی مجدد محل قرارگیری یک یونیت یا اضافه کردن یک یونیت جدید فقط با چند پیچ انجام می‌شود.

راحتی

رک‌ها را می‌توان به‌صورت افقی قرار داد؛ اکثر رک‌ها به‌شما اجازه می‌دهند تا سرورهای رک را در مکانی جمع‌وجور با ارتفاع کم نگهداری کنید. جابه‌جایی سرورهای رک حتی در زمانی که چند سرور درون یک رک نصب شده باشند، آسان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات