سرور مجازی چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

1402/04/20
27 بازدید
سرور مجازی چیست؟

سرور مجازی چیست؟

اگر مدیر وب سایت هستید یا قصد دارید یک وب سایت تاسیس کنید حتما با نام سرور مجازی رو به رو شده اید. سرور به صورت کلی به کامپیوتر های متصل به اینترنت گفته می شود که محل میزبانی از وب سایت ها هستند. سرور های مجازی یا VPS به سرور هایی گفته می شوند که بخشی از منابع سرور اختصاصی به آنها داده می شود. بدین ترتیب کاربر می تواند با هزینه های کم تر و با گرفتن بخشی از منابع سرور اصلی یک سرور مجازی در اختیار داشته باشد. سرور های مجازی جز جدا نشدنی از کسب و کارهای اینترنتی هستند و بسیاری از کسب و کارهای بزرگ برای میزبانی فایل ها یا حتی وب سایت خود از سرور مجازی استفاده می کنند.

سرور های مجازی از لحاظ عملکردی کاملا مستقل هستند و هیچ ارتباطی با سرور اصلی ندارند. در واقع سرور های مجازی تنها از بخشی از منابع سخت افزاری سرور اصلی مانند رم یا هارد استفاده می کنند. اگر قصد استفاده از سرور مجازی دارید لازم است تا در ابتدا با مفاهیم کلی مرتبط با آن آشنا شوید. در مقاله حاضر قصد داریم تا شما را با سرور مجازی یا همان VPS بیشتر آشنا کنیم.  در ادامه همراه ما باشید.

فرق سرور مجازی با سرور اختصاصی چیست؟

اولین سوالی که ممکن است در رابطه با سرور مجازی برای شما پیش بیاید این است که فرق سرور مجازی با سرور اختصاصی در چیست؟ به صورت کلی سرور های مجازی رابط کاربری آسان تری دارند و مدیریت آن ها ساده تر است. در نقطه مقابل برای اداره سرور های اختصاصی نیاز به دانش فنی دارید. فرق دیگر سرور مجازی و اختصاصی در هزینه آنهاست. هزینه خریداری یک VPS به مراتب از یک سرور اختصاصی پایین تر است. در واقع برای بسیاری از کسب و کارها خریداری یک سرور اختصاصی به هیچ عنوان صرفه اقتصادی ندارد.

در واقع اگر بخواهیم به صورت کلی فرق VPS با سرور اختصاصی را به شما بگوییم باید گفت که سرور مجازی یک نسخه با منابع سخت افزاری محدود تر نسبت به سرور اختصاصی است. این موضوع باعث می شود تا افراد بتوانند بر اساس نیاز خود و همچنین قدرت مالی به انواع سرور های مجازی با منابع مختلف دسترسی داشته باشند.

آشنایی با سرور مجازی

فرق وی پی اس و هاست در چیست؟

وی پی اس معمولا انتخابی بهتر برای میزبانی از سایت در مقایسه با هاست به شمار می رود. وب سایت هایی که در وی پی اس راه اندازی می شوند معمولا عملکرد و سرعت بهتری را در اختیار کاربر قرار می دهند. یکی دیگر از قابلیت های VPS برای میزبانی از وب سایت امکان مانیتورینگ بهتر داده های وب سایت است.

VPS معمولا امنیت بالاتری نسبت به هاست های اشتراکی در اختیار شما می گذارند. البته لازم به ذکر است که اگر قصد راه اندازی یک وب سایت کوچک را دارید هاست اشتراکی انتخاب بهتری برای شما به شمار می رود. با این وجود اگر وب سایت شما یک وب سایت بزرگ با کاربران زیاد است بهتر است تا وب سایت خود را به یک سرور مجازی منتقل کنید تا امنیت اطلاعات شما بالاتر برود.

سخن پایانی

در مقاله حاضر به آشنایی کلی با سرور مجازی پرداخته شد. همان طور که مشاهده کردید سرور های مجازی به نسبت هاست های اشتراکی انتخابی بهتر برای میزبانی از وب سایت های بزرگ به شمار می روند. دلیل این موضوع امکان مدیریت بهتر، امنیت بالاتر و همچنین سرعت بهتر آنها می باشد. در مقاله های آتی توضیحات بیشتری در رابطه با سرور های مجازی و همچنین سرور های مجازی ایرانی و سرور های مجازی خارجی به شما ارائه خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات