نحوه کار پروکسی سرور به چه صورت است؟

1402/07/05
26 بازدید

پروکسی سرور چیست و نحوه کار آن چگونه است؟

پروکسی سرور یک سیستم یا روتر است که یک دروازه بین کاربران و اینترنت ایجاد می‌کند. بنابراین، به جلوگیری از حملات سایبری در شبکه خصوصی کمک می‌کند. به عبارت دیگر، پروکسی یک سرور است که از آن به عنوان “واسطه” هم یاد می‌شود. زیرا بین کاربران و صفحات وب قرار می‌گیرد. در مقاله امروز قصد داریم تا شما را با پروکسی سرور بیشتر آشنا کنیم. با ما در وب سایت ایران هاستینگ 24 همراه باشید.

نحوه کار پروکسی سرور

هر دستگاه یا نرم افزاری در اینترنت، معمولا در یکی از دو نقش کلاینت یا سرور قرار می‌گیرد. یک کلاینت یا همان سرویس گیرنده، مانند مرورگر وب شما، با درخواست برای داده، به سرورها دسترسی پیدا می‌کند. در واقع، هنگامی که با مرورگر خود از یک وب سایت بازدید می‌کنید، یک درخواست به وب سرور آن سایت ارسال می‌کنید. سرورها درخواست‌ها را دریافت می‌کنند و با ارسال داده‌های درخواستی، به آن‌ها پاسخ می‌دهند.

پشت هر وب سایت، یک سرور یا گروهی از سرورها وجود دارد که برای ارائه یا نمایش وب سایت در مرورگر شما کار می‌کنند. این درخواست‌ها و پاسخ‌ها به عنوان ترافیک شناخته می‌شوند. بدون پروکسی آنلاین، سیستم کامپیوتر شما مستقیما با سرورهای وب ارتباط برقرار می‌کند. بدین ترتیب، همه وب سایت‌هایی که با مرورگر شما ارتباط برقرار می‌کنند، می‌توانند سیستم شما را ببینند و مستقیما با آن صحبت کنند.

به عبارت دیگر، آدرس IP شما در دسترس همه قرار خواهد گرفت. اما اگر بخواهید از شر قرار گرفتن در معرض دید عموم خلاص شوید، چطور؟

پروکسی سرور
پروکسی سرور

یک وب پروکسی یا پروکسی سرور، در مقابل کلاینت یا شبکه‌ای از کلاینت‌ها قرار می‌گیرد و این ترافیک را از طرف آن مدیریت می‌کند. این سرور پروکسی، کامپیوتر دیگری است که هم به اینترنت و هم به کامپیوتر شما متصل است و آدرس IP منحصر به فرد خود را هم دارد. به عبارت دیگر، سیستم کامپیوتر شما فقط با این پروکسی ارتباط برقرار می‌کند و پروکسی، تمام ارتباطات را به طور کلی به اینترنت منتقل می‌کند.

هنگامی که اینترنت پاسخی ارسال می‌کند، پروکسی آن پاسخ‌ها را به کامپیوتر شما ارسال می‌کند. بسیاری از پروکسی‌ها (اما نه همه آن‌ها) می‌توانند آدرس IP کامپیوتر شما را پنهان کنند، به طوری که وب سایت‌هایی که به آن‌ها دسترسی دارید، ندانند که شما واقعا چه کسی هستید. با اتصال به یک پروکسی با یک آدرس IP که می‌تواند به هر نقطه‌ای از جهان تعلق داشته باشد، حتی می‌توانید موقعیت جغرافیایی خود را در اینترنت تغییر دهید.

مزایا و معایب پروکسی سرور

پروکسی سرورها بسته به نوع استفاده آن‌ها از مزایای متعددی برخوردارند. این مزایا عبارت هستند از:

امنیت: سرور پروکسی، می‌تواند مانند یک فایروال بین سیستم شما و اینترنت عمل کند. بدون وجود آن‌ها، هکرها به راحتی به آدرس IP شما دسترسی دارند و می‌توانند از آن برای نفوذ به سیستم کامپیوتر یا شبکه شما استفاده کنند.

وبگردی خصوصی: استفاده از پروکسی‌های مختلف می‌تواند به شما کمک کند تا با تبلیغات ناخواسته و یا مجموعه‌ای از داده‌هایی که مخصوص IP شما هستند، مواجه نشوید. با استفاده از پروکسی، وبگردی در اینترنت کاملا محافظت شده و غیرقابل ردیابی است.

دسترسی به محتوای مبتنی بر مکان: شما می‌توانید از سرور پروکسی با آدرس یک کشور دیگر به غیر از محل سکونت خود استفاده کنید. یکی از کاربردهای این فناوری این است که به عنوان مثال، به شما اجازه می‌دهد وب سایت‌هایی که دسترسی به آن‌ها با IP آدرس‌های کشور خودتان ممکن نیست را بدون محدودیت جغرافیایی باز کنید. البته نیاز است در نظر داشته باشید که این روش از پایداری مناسبی برخوردار نیست و در صورت قطعی آی‌پی‌ اصلی شما آشکار خواهد شد.

درست است که پروکسی‌ها نقاط قوت زیادی دارند، اما محدودیت و معایب خاص خودشان را هم دارند. برخی از آن‌ها عبارت هستند از:

سرعت کم: پروکسی‌ها سرعت بارگذاری وب سایت‌هایی که در حافظه پنهاد ذخیره شده‌اند را بهبود می‌بخشند، اما در غیر این صورت یعنی در صورتی که وب سایت‌ها در حافظه پنهان ذخیره نشده باشند، باعث کند شدن اتصال شما می‌شوند. این امر، به دلیل عبور ترافیک شما از سرور پروکسی رخ می‌دهد.

امنیت محدود: اگرچه پروکسی‌ها می‌توانند آدرس IP و فایروال‌های میزبان شما را پنهان کنند، اما برخی از آن‌ها ترافیک شما را رمزگذاری نمی‌کنند. یعنی برخلاف چیزی که vpsها ‌می‌توانند انجام دهند. به عنوان مثال، اگر از طریق یک شبکه بی‌سیم به پروکسی آنلاین خود متصل شوید، کاربر دیگری در آن شبکه به طور بالقوه می‌تواند فعالیت شما را شنود کند.

این در صورتی است که با استفاده از vps به هیچ وجه چنین چیزی رخ نمی‌دهد. برخی از پروکسی سرور ها، ترافیک شما را با پروتکل HTTPS رمزنگاری می‌کنند. بنابراین اگر نگران امنیت خود هستید، بهتر است از این نوع پروکسی‌ها استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات