کلاستر سرور چیست؟

1402/07/12
42 بازدید

آموزش کلاستر سرور

کلاستر سرور روشی برای محافظت از داده‌های ارزشمند است. در این روش، سرور‌ها طوری برنامه‌ریزی شده‌اند که با یکدیگر در یک کلاستر یا خوشه کار کنند تا ثبات پیکربندی کل خوشه حفظ شود. در صورتی که قصد خرید یک سرور نظیر سرور اختصاصی ایران را دارید و می‌خواهید از دسترس‌پذیری، مقیاس‌پذیری و تحمل خطای بالاتری بهره‌مند شوید، می‌توانید از این فناوری استفاده کنید.

در مقاله حاضر در وب سایت ایران هاستینگ 24 قصد داریم تا شما را با کلاستر سرور بیشتر آشنا کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

کلاستر سرور چیست؟

کلاستر سرور روشی برای محافظت از داده‌های ارزشمند است. در این روش، سرور‌ها طوری برنامه‌ریزی شده‌اند که با یکدیگر در یک کلاستر یا خوشه کار کنند تا ثبات پیکربندی کل خوشه حفظ شود. در صورتی که قصد خرید یک سرور نظیر سرور اختصاصی ایران را دارید و می‌خواهید از دسترس‌پذیری، مقیاس‌پذیری و تحمل خطای بالاتری بهره‌مند شوید، می‌توانید از این فناوری استفاده کنید. برخی از مهم‌ترین قابلیت‌های کلاسترینگ سرور عبارتند از:

مقابله با خطای برنامه یا سرویس: سرور‌های خوشه ‎بندی شده می‌توانند با انواع خرابی برنامه یا خرابی سرویسی که مربوط به خطاهای نرم ‎افزاری یا سرویس‌های مهم هستند، مقابله کنند. البته، ممکن است عوامل دیگری باعث خرابی برنامه یا سرویس شود و کلاستر سرور نتواند از وقوع آن جلوگیری کند.

خرابی سخت‌‎افزار یا سیستم: برخی از رایج‌ترین دلایل خرابی سخت‎افزار عبارتند از گرم‎‌ شدن بیش از حد، تمام‎ شدن عمر محصول یا بهینه‌سازی ضعیف. یک کلاستر سرور علاوه بر جلوگیری از خرابی سخت ‎افزار‌هایی مانند حافظه، منبع تغذیه، هارد دیسک و CPU، به اجرای روان این سخت‎افزار‌ها کمک می‌کند.

خرابی‌های سایت: دلایل بسیار زیادی برای خرابی سایت وجود دارد. کلاستر سرور به جلوگیری از مشکلات ناشی از مواردی نظیر قطعی برق، رویداد‌های خارج از محیط دیتاسنتر و غیره کمک می‌کند.

انواع کلاستر سرور

در ادامه می خواهیم با انواع کلاستر سرور آشنا شویم. سرور‌ها بر اساس گره‌ها یا سیستم خوشه بندی، طبقه‌بندی می‌شوند. به طور کلی، 3 نوع کلاستر سرور وجود دارد:

Single Quorum Cluster یا Standard Quorum Cluster

کلاستر سرور Single Quorum یا Standard Quorum یکی از پرکاربردترین کلاسترهای سرور است. این کلاستر از چندین سرور تشکیل شده است. هر کدام از این سرور‌ها، برای یک دستگاه اتصال به نام گذرگاه، از یک یا چند آرایه‌ی دیسک خوشه‌ای استفاده می‌کنند.

در اصل، کار هر سرور، مدیریت و مالکیت آرایه‌های دیسک کلاستر منفرد در کلاستر است. quorum سیستمی است که برای مشخص ‎کردن آنلاین بودن یا نبودن هر خوشه استفاده می‌شود. استفاده از کلاستر Single Quorum یا Standard Quorum بسیار راحت است.

هر سرور، برای برقراری ارتباط آنلاین با گذرگاه مرکزی، می‌تواند یک رای صادر کند. تا زمانی بیشتر از 50% سرورها یا گره‌ها در یک single quorum cluster آنلاین و در حال اجرا باشند، خوشه به کار خود ادامه می‌دهد. در صورتی که بیشتر از 50% از خوشه‌ها پاسخگو نباشند، تا زمانی که مشکل گره خاص حل نشود، خوشه کار خود را متوقف می‌کند.

Majority Node Set Cluster

این کلاستر سرور شبیه به single quorum cluster است. با این تفاوت که کلاستر Majority Node Set در زمان پیکربندی سرور‌های راه دور، انعطاف‌پذیری بیشتری دارد. از این کلاستر برای سرور‌هایی که در موقعیت جغرافیایی مختلف قرار دارند، استفاده می‌کنند.

در Majority Node Set Cluster هر گره کپی خود از داده‌های پیکربندی‎ شده کلاستر را به همراه دارد. این کپی به طور مداوم در تمام گره‌ها جریان دارد. هر گره دارای یک سیستم ذخیره‌سازی جداگانه برای داده‌های quorum تکراری محلی است و به همین دلیل، نیازی به یک گذرگاه ذخیره‌سازی مشترک ندارد.

Single Node Cluster

Single Node Cluster شامل یک گره واحد است که معمولا برای آزمایش ‎کردن استفاده می‌شود. به دلیل کاربرد آزمایشی این کلاستر، بهتر است از آن برای تحقیق و توسعه برنامه‌های کاربردی کلاستر استفاده شود. همچنین، از آنجایی که این کلاستر فقط یک گره دارد و گروه‌های کلاستر در دسترس نیستند، موارد استفاده از آن محدود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات