گیت لب چیست؟

1402/08/04
41 بازدید

آشنایی با گیت لب (Gitlab)

گیت لب یک سیستم کنترل ورژن متن باز است که کدنویس را قادر به ایجاد تغییر (به صورت برخط ) بر روی پروژه می‌کند. همچنین دسترسی داشتن به این سیستم شرایطی برای دسترسی داشتن به سوابق تغییرات اعمال شده بر سیستم، را فراهم می‌کند. از محاسن این سیستم می‌توان به تحت وب بودن آن اشاره کرد. تحت وب بودن شرایطی را برای کار همزمان و گروهی بر روی یک پروژه ایجاد می‌کند. علاوه بر این هر فردی می‌تواند تغییرات اعمال شده را به دیگران گزارش دهد. موارد ذکر شده موجب شده است که استفاده از این سیستم مورد توجه بسیاری از شرکت‌های بزرگ قرار گیرد.

در ادامه به معرفی سرور گیت لب می پردازیم. با ما در وب سایت ایران هاستینگ 24 همراه باشید.

سرور گیت لب چیست؟

استفاده از گیت لب مستلزم داشتن سرور گیت است. با استفاده از سرور گیت می‌توان به یک سری از امکانات تحت وب دسترسی داشت. شرکت‌های بسیار زیادی اقدام به ارائه سرور میزبانی تحت وب گیت کرده‌اند که از جمله آن می‌توان به گیت هاب، بیت باکت و گیت لب اشاره کرد. در این بین سرور گیت لب از محبوبیت بیشتری برخوردار است. با کمک سرور گیت لب می‌توان اقدام به ساخت مخزن و آپلود کارهای مربوطه کرد. اما متاسفانه اعمال تحریمات مختلف موجب محدودیت استفاده از این سرورها شده است. از این رو استفاده از آنها مستلزم داشتن ایمیل و نام کاربری غیر ایرانی است.

خرید سرور گیت به چه منظوری انجام می‌شود؟

خرید سرور گیت به علت وجود سرورهای رایگان ممکن است در نگاه اول چندان کار معقولی به نظر نیاید. اما استفاده از سرور شخصی به افزایش امنیت کدها و داده‌های ذخیره شده کمک می‌کند. همچنین استفاده از سرورهای شخصی موجب از بین رفتن محدودیت‌های فضای تعریف شده برای سرویس شخص ثالث می‌شود. در واقع سیستم شخص ثالث به گیت‌ها اجازه آپلود فایل بیشتر از 100 مگابایت را نمی‌دهد که همین امر محدودیت‌های بسیار زیادی را برای افرادی که سرور شخصی ندارند، ایجاد می‌کند. با این تفاصیل خرید سرور گیت امکانات و قابلیت‌های بیشتری را برای کاربر به همراه دارد.

مزایای استفاده از سرور گیت لب

استفاده از سرور گیت لب با محاسن بی‌شماری همراه است که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌شود. استفاده از سرور گیت لب این اجازه را به کاربر می‌دهد که برای سرور و برای برنامه خود معیارهای خاصی را تعریف کند. یعنی با کمک آن می‌توان یک شاخه خاص را تعریف و بر اساس آن بر نسخه‌های تولیدی نظارت داشت. با کمک سرور Gitlab کاربران می‌توانند بدون هیچگونه محدودیتی مخازن مختلفی را ایجاد کنند. لازم به ذکر است دسترسی داشتن به نسخه Enterprise مستلزم پرداخت هزینه اضافی است.

استفاده از این سرور شرایطی را برای ردیابی آنلاین مشکلات و مرتفع کردن آنها فراهم کرده است. گیت لب یک سرویس منبع باز است که می‌توان آن را بر روی سرور مجازی اعم از سرور مجازی آلمان ، سرور مجازی لینوکس و سرور مجازی ویندوز نصب کرد. گیت لب با پروتکل دسترسی سبک دایرکتوری ادغام شده است. همین امر موجب شده است که کاربر بتواند منابع مختلف را در وب قرار دهد و به راحتی به آنها دسترسی داشته باشد. با استفاده از سرور گیت لب می‌توان هماهنگی بین اعضای تیم را افزایش داد. این امر منجر به افزایش نظم، دقت و سرعت در تمامی پروژه‌ها می‌شود.

راه اندازی گیت لب روی سرور لینوکس

از ویژگی‌های سرور گیت لب، منبع باز بودن آن است یعنی کاربر می‌تواند این سرویس را برای استفاده شخصی در سرور خود قرار دهد. با توجه به اینکه برخی از کدها از اهمیت بالایی برخوردارند بسیاری از کاربران تمایلی به قرار دادن آنها در یک سایت ثانویه ندارند به همین دلیل به داشتن سرور شخصی تمایل نشان می‌دهند.

در این شرایط با تهیه سرور لینوکس و نصب Gitlab بر روی آن می‌توان یک سرور گیت شخصی و کاملا امن ایجاد کرد. با راه‌اندازی گیت لب بر روی سرور مجازی لینوکس ، کاربر همواره این اطمینان را دارد که کد در اختیار شخص دیگری به غیر از او نیست. در واقع اطلاعات در سرور شخصی محافظت می‌شود. علاوه بر این تحریم‌ها و فیلترها بر این اطلاعات ذخیره شده اثرگذار نیستند زیرا کاربر سرور لینوکس خود را دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات